Kennisrijk thematiseren: verbindend en effectief onderwijs

wereldbol_2

“Laat leren echt tot leven komen met schoolbrede thema’s”

Stel je voor: alle groepen in jouw school werken tegelijk aan hetzelfde thema – ieder op z’n eigen niveau, maar wél verbonden met elkaar én in lijn met de kerndoelen. Dat is Leskracht!

Thematisch werken gaat verder dan alleen kennisoverdracht. Binnen elk schoolbreed thema staat betekenisvol leren centraal: wereldoriëntatie en burgerschap worden aangeboden in samenhang, waarbij houding, vaardigheden, denkwijzen en kennis hand in hand gaan. Kinderen worden uitgedaagd om vragen te stellen, samen te werken, zich creatief te uiten en hun leerproces op uiteenlopende manieren te presenteren.

Welke leergebieden komen samen
in de thema’s ?

  • Mens en samenleving
  • Natuur en techniek
  • Ruimte
  • Tijd
  • Burgerschapsonderwijs
  • Beeldend vorming
  • Drama
  • Muziek
  • Woordenschat
  • Digitale geletterdheid
  • Taal & Lezen (optioneel)

kennisrijk thematiseren

De schoolbrede thema’s vormen een doorlopende leerlijn van groep 1 tot en met groep 8. Elk jaar bouwen leerlingen verder aan hun kennis en vaardigheden in een leeromgeving die nieuwsgierigheid prikkelt, betrokkenheid vergroot en leren betekenisvol én plezierig maakt.
Doordat de leerstof aansluit bij wat de leerlingen al weten, ontstaat er een logische opbouw. Nieuwe kennis verbindt zich vanzelf met wat ze al hebben geleerd, waardoor het beter blijft hangen en betekenis krijgt. Het resultaat? Meer diepgang, meer betrokkenheid en een stevige basis voor hun verdere ontwikkeling.

Klik hier
Klik hier
Burgerschap

BURGerschap

Bij burgerschap gaat het om een samenhang van kennis, vaardigheden, houding en gedrag (bron: www.onderwijsraad.nl).

Het begrip ‘burgerschap’ is volop in beweging, maar voor Leskracht is het geen losstaande opdracht maar een vanzelfsprekend onderdeel van goed onderwijs. Binnen de thema’s aanpak wordt doelgericht en geïntegreerd gewerkt aan burgerschap. Kerndoelen 36, 37 en 38 uit het domein Mens & Samenleving vormen hiervoor de inhoudelijke basis.

Wat Leskracht uniek maakt, is de procesgerichte aanpak: leerlingen bewerken de leerstof actief en verwerken deze op veelzijdige manieren. Dit gaat verder dan een werkblad invullen. Ze voeren gesprekken, doen onderzoek, presenteren inzichten, voeren acties uit of lossen problemen op – bijvoorbeeld via een interview, debat of creatieve uiting. Zo oefenen ze in actief burgerschap en ontwikkelen ze inzicht in hun rol.

alles wat je nodig hebt

Binnen de procesgerichte aanpak van Leskracht bewerken leerlingen de leerstof actief en verwerken die op verschillende manieren. Dat gaat verder dan alleen opdrachten maken. Ze voeren gesprekken, doen onderzoek, presenteren hun inzichten en werken aan concrete acties of oplossingen. Denk aan een interview, een debat of een creatieve vorm zoals een tentoonstelling. Zo oefenen ze in actief burgerschap en ontwikkelen ze inzicht in hun rol in de samenleving.

Leskracht levert daarvoor alles wat je nodig hebt:
✔ Thematische kerndoelenschema’s
✔ Woordenschatlijsten per thema
✔ Praktische processtappen
✔ Ondersteunend lesmateriaal
✔ Toegang tot de Wereldoriëntatie-Bibliotheek

Dit maakt onze schoolbrede thema’s zo effectief:

🧠 Eenvoud die werkt

Eén krachtig thema voor de hele school. Helder voor leerkrachten, logisch voor leerlingen.

🚀 Kennis die blijft plakken

Een doorlopende leerlijn waarin kennis op natuurlijke wijze groeit, jaar na jaar.

❤️ Thema’s die leven

Onderwerpen die leerlingen raken en leerkrachten inspireren.

Meer samenhang, minder werk

Minder versnippering betekent meer focus op wat écht belangrijk is.