De Taalmodules staan voor een wereldgerichte onderwijsaanpak waarin taal en wereldoriëntatie samenkomen. Door de samenhang vergaren leerlingen niet alleen kennis, maar verrijken ze ook hun taalvaardigheid en ontwikkelen ze een dieper begrip. Beeld je maar in hoe hun betrokkenheid en motivatie tot grote hoogten stijgen omdat ze nieuw opgedane kennis en vaardigheden direct kunnen toepassen bij het onderzoekend en ontwerpend leren.
De Taalmodules bieden praktische lessen en bronnen voor scholen die streven naar flexibiliteit en thematische samenhang met het taalonderwijs. Het programma is opgedeeld in twee fasen, afgestemd op de nieuwe SLO-indeling met inhoudslijnen en aanbodsdoelen. Zo is duidelijk welke taal- en leerdoelen behandeld moeten worden in de midden- en bovenbouw. Met de gevarieerde taallessen pas je moeiteloos de nieuwe taaldoelen en referentieniveaus toe binnen uiteenlopende wereldoriëntatiethema’s. De Taalmodules zijn zo opgezet dat het mogelijk is om de doorgaande leerlijn aan te sluiten op de behoeften van de leerlingen.
Elke les kan worden gekoppeld aan een wereldoriëntatieonderwerp en een bijbehorende bron, beschikbaar in de digitale wereldoriëntatie bibliotheek: de Biebbox.
Met inzet van diverse bronnen, werkvormen en werkbladen creëert de leerkracht moeiteloos een boeiende leeromgeving
waarin leerlingen vanzelf nieuwsgierig worden en vragen gaan stellen. Deze vragen fungeren als drijfveer om rijke teksten te lezen, verschillende mediabronnen te vergelijken en hierover te discussiëren. Door het gebruik van diverse werkvormen, beschikbare wereldoriëntatiebronnen en werkbladen, leer je leerlingen ook essentiële vaardigheden aan, zoals het samenvatten van informatie en het kritisch omgaan met informatie. Deze vaardigheden zijn van onschatbare waarde in onze moderne digitale wereld.