Didactiek

Activerende didactiek: Leer, onderzoek, creëer en groei!

Cirkel onderzoekend leren

“Van natuurlijke nieuwsgierigheid naar blijvend begrip”

Stel je eens voor dat jouw leerlingen hun nieuwsgierigheid meteen kunnen omzetten in motivatie, betrokkenheid en diepgaand leren. Bij Leskracht combineren we daarvoor het beste uit twee werelden: directe instructie voor een sterke basis, gecombineerd met onderzoekend en ontwerpend leren voor verdieping en toepassing. Deze bewezen effectieve aanpak zorgt voor een optimale balans tussen leerkrachtgeleide lessen en actief onderzoekend leren, waardoor leerlingen zich ontwikkelen tot kritische, zelfstandige en veelzijdige denkers.
Om deze actieve en betrokken houding nog verder te versterken, zetten we bij Leskracht ook in op generatief leren.

Leskracht op de Derde Daltonschool in Amsterdam

               

Wat is generatief leren?

Generatief leren draait om actief kennis creëren. Leerlingen verwerken de leerstof niet passief, maar creëren zelf iets nieuws. Ze ordenen informatie, maken samenvattingen of bedenken eigen vragen. Zo geven ze zelf betekenis aan wat ze leren en onthouden ze informatie langer en beter.

Bouwen aan kennis én toekomstgerichte vaardigheden

Met de doorlopende themalijn bouw je voort op kennis die leerlingen vanaf de onderbouw spelenderwijs hebben opgedaan. Binnen deze procesgerichte didactiek ontwikkel je niet alleen kennis, maar ook houding en vaardigheden zoals helder communiceren, samenwerken en kritisch denken. Zo geef je leerlingen precies die vaardigheden mee waarmee ze vol vertrouwen hun weg in de wereld vinden.

Samenhangende vaardigheden
voor betekenisvol onderwijs

Hoe geef je toekomstgerichte vaardigheden een betekenisvolle plek in het onderwijsaanbod?
De Leskracht-werkwijze sluit al jaren nauw aan bij actuele inzichten over effectief onderwijs. Zo werken we sinds 2009 evidence-informed aan vaardigheden binnen betekenisvolle thema’s. Daarbij volgen we de nieuwste inzichten van het SLO, waarin vaardigheden zijn ingedeeld in vijf krachtige categorieën. Basisvaardigheden zoals taal, digitale geletterdheid en burgerschap vormen daarbij een solide fundament, aangevuld met vakspecifieke vaardigheden waarmee leerlingen problemen leren oplossen en kennis betekenisvol toepassen.
Vanuit deze basis stimuleren we leerlingen in hun denkvaardigheden, zoals analytisch, kritisch en creatief denken, maar ook in hun sociale vaardigheden zoals samenwerken en zelfstandig leren. Gecombineerd met samengestelde vaardigheden zoals onderzoeken en ontwerpen, zorgen we ervoor dat leerlingen jaar na jaar hun wereld actief en met vertrouwen tegemoet gaan.

SLO vaardigheden
“Van losse vaardigheden naar samenhangend en betekenisvol leren”