Kennisrijk thematiseren met ruimte voor eigen onderzoeksvragen

De wereldgerichte onderwijsvisie van Leskracht is gericht op het praktisch toepassen van wetenschappelijke inzichten en een procesgeoriënteerde onderwijsstrategie. Naast het ontwikkelen van kennis en vaardigheden worden leerlingen geholpen om zich tot de wereld te verhouden en hun verantwoordelijkheid daarin te ontdekken. Omdat elke leerling uniek is, bieden onze tastbare en digitale leeromgevingen een uitgebreide gereedschapskist met innovatieve tools, lessen en wereldoriëntatiebronnen, zodat leerkrachten en leerlingen altijd kunnen kiezen wat het beste past.

Voor de hele school

De leeromgevingen van Leskracht bestaan uit tastbaar en online gereedschap. Het materiaal is per bouw afgestemd op de doorlopende ontwikkeling en het welzijn van de leerlingen. Doordat de leeromgevingen volledig op elkaar afgestemd zijn, verloopt de overstap naar een volgende bouw soepel. Hierdoor sluit Leskracht goed aan bij groepsoverstijgend werken of unitonderwijs.
  • Kleuterstof (Onderbouw)
  • Regenboog Wereldkist (Middenbouw)
  • Spectrumbox (Bovenbouw)

kennisrijk & Onderzoekend leren

Binnen de baanbrekende Leskracht W&T-aanpak worden de 7 stappen van onderzoekend, ontwerpend en ondernemend leren naadloos gecombineerd met een stevige kennisbasis. Als leerkracht houd je de regie en geef je deze aanpak vorm met uiteenlopende bronnen, lessen en tools.
Onderzoekend leren binnen wereldoriëntatie

thematiseren

Alle SLO leergebieden en leerinhouden komen samen binnen één kennisrijk thema, dat is de power van Leskracht! Om samenhang te bevorderen, zijn de SLO-kerndoelen en tussenleerdoelen van de vier wereldoriëntatie domeinen en burgerschap geïntegreerd in zes betekenisvolle thema’s met elk twee tot drie subthema’s. Zo worden alle leerinhouden over twee kleuterjaren en drie leerjaren (midden- en bovenbouw) herhaald en stapelend aangeboden, zodat de doelen op elkaar voortbouwen en volledig worden afgedekt.

21e-EEUWSE VAARDIGHEDEN

De Leskracht-aanpak zorgt voor de inbedding van 21e-eeuwse vaardigheden in het dagelijkse onderwijsaanbod. Kinderen worden aangespoord om kritisch te denken, zelfstandig op zoek te gaan naar informatie, vragen te stellen en vaardigheden te ontwikkelen die binnen alle (leer)gebieden van belang zijn. Door het gebruik van digitale bronnen en de beschikbare stappenplannen ontwikkelen kinderen op een natuurlijke en interactieve manier hun ICT-vaardigheden.

21e-eeuwse vaardigheden

WAAROM LESKRACHT?

Onderzoekend leren vraagt om een verandering van het gedrag van de leerkracht. Daarvoor is het van belang dat leerkrachten worden begeleid bij de implementatie van de manier van werken en het materiaal. WE DOEN HET SAMEN.

WAAR TE BEGINNEN

stap 2

Presentatie Leskracht om de werkwijze in combinatie met de materialen te ontdekken.

stap 3

Plan een implementatiegesprek met één van onze trainers