De wereldoriëntatie SLO-leerinhouden vormen samen met onze doorlopende woordenschat- en leesaanpak het fundament van de kennisrijke thema’s. Zodra deze stevige basis is gelegd, leren kinderen hun eigen onderzoeksvragen te formuleren en deze om te zetten in deelvragen en doelen om tot een creatief eindproduct te komen. Dit geeft leerlingen de ruimte om samen te werken en op een betekenisvolle manier te leren, wat niet alleen hun betrokkenheid vergroot, maar ook zorgt dat hun werk echt impact heeft.
KENNISRIJK &
ONDERZOEKEND LEREN
7 STAPPEN
De Leskrachtcirkel omvat een procesgerichte aanpak voor onderzoekend, ontwerpend en ondernemend leren. Deze stapsgewijze benadering ondersteunt het opbouwen van een kennisrijk thema, waarbij kinderen niet alleen veel leren maar ook worden geactiveerd om vaardigheden te ontwikkelen en de lesstof betekenisvol toe te passen. De 7 stappen van onderzoekend leren worden benut om de nieuwsgierigheid van kinderen te wekken en ze te stimuleren tot actief en creatief leren. Zo worden de kinderen aangespoord om kritisch te denken, samen of zelfstandig op zoek te gaan naar informatie, vragen te stellen en vaardigheden te ontwikkelen die binnen alle (leer)gebieden van belang zijn. Via aansprekende stripfiguren met bijbehorende instructiefilms, tools en werkbladen wordt het project stapsgewijs opgebouwd met aandacht voor differentiatie, metacognitie en eigenaarschap.
RODE FASE
ORANJE FASE
GELE FASE
GROENE FASE
BLAUWE FASE
PAARSE FASE
EVALUATIE FASE
EVEN VOORSTELLEN...
Hoi, ik ben de Verkenner! 🔍 Je ontmoet mij tijdens de eerste fase van de 7 stappen van onderzoekend en ontwerpend leren in de middenbouw. Met mij verken je op magische wijze een geheim voorwerp als onderdeel van een thema. Ik ben benieuwd wat jij er al van weet!
RODE FASEINTERESSE WEKKEN
Hoi, ik ben de Vrager! 🔶 Tijdens de tweede fase van de 7 stappen van onderzoekend en ontwerpend leren in de middenbouw, kom je mij tegen. Wij gaan samen op zoek naar haakjes in het brein om de voorkennis te activeren. Daarbij focussen wij ons op het uitbreiden van je woordenschat en het stellen van (onderzoeks)vragen. Hang maar op die kennis!
ORANJE FASEVOORKENNIS ACTIVEREN
Leuk kennis met je te maken. Ik ben de Schrijver 📒, ook wel bekend als de derde fase van onderzoekend en ontwerpend leren in de middenbouw. Tijdens mijn geel gekleurde momentje, zorg ik dat de onderzoeksvragen worden geformuleerd en de werkvormen worden gekozen. Onderzoeken doe ik dolgraag, maar wel met een duidelijk plan en in samenwerking met mijn groepsgenoten. Daarom maak ik gebruik van een takenplanner en logboekbladen. Binnen het werkgroepje maken wij gebruik van elkaars creativiteit en talenten. Samen sta je sterk!
GELE FASEONDERZOEK OPZETTEN
Hoi, ik ben de Wegwijzer! ✅ De groene en vierde fase van de 7 stappen van onderzoekend en ontwerpend leren in de middenbouw, is mijn gebied. Bij mij ga je aan de slag als een echte ondernemer! Onderzoeken, brainstormen, informatie vergaren, noem het maar op. Ik streef naar een goed verloop in de samenwerking, met een inhoudelijk en gezamenlijk werkstuk als eindresultaat. Met mij leer je denken vanuit vragen en mogelijkheden. NIETS is onmogelijk!
GROENE FASEONDERZOEKEN EN ONTWERPEN
Joehoe, ik ben de Regisseur! 🎬 Mijn vrienden noemen mij ook wel Teamcaptain. Ik sta dan wel als vijfde plek in de 7 stappen van onderzoekend en ontwerpend leren, maar je komt mij in iedere fase tegen! Als aanmoediger van het werkproces, heb ik een belangrijke taak. Ik vaar de juiste koers met mijn kapiteinen. Zowel de Tijdkapitein, als de Materialenkapitein en de Schrijfkapitein zorgen met mij voor een behouden vaart. De Sterke Afspraken en Regels bij Samenwerken (STARS⭐) helpen mij met het creëren van een coöperatieve sfeer.
BLAUWE FASECOÖPERATIEF WERKEN
Dames en heren, jongens en meisjes, hier ben ik dan: de Presentator! 🎤 Ik loop het podium op tijdens de zesde fase van de 7 stappen van onderzoekend en ontwerpend leren in de middenbouw. Eén voor één zullen de onderzoeksgroepjes een concreet eindwerkstuk of eindopdracht aan u presenteren. Let u goed op dat het antwoord op de onderzoeksvraag wordt onderbouwd? En draagt ieder kind bij vanuit zijn of haar talent? Heeft u ook gezien dat de leerlingen vanuit eigenaarschap met individuele- en groepsverantwoordelijkheid betrokken zijn? Een daverend applaus voor deze ware onderzoekers!
PAARSE FASEPRESENTATIE EINDPRODUCT
Hallo, ik ben de Spiegelaar. ⚙️ Mensen vinden mij soms confronterend, maar spiegelen is wel héél leerzaam en zinvol. Als zevende fase van de 7 stappen van onderzoekend en ontwerpend leren in de middenbouw, eindigt een project bij mij. Maar, bof jij even… je neemt mij altijd mee naar een volgend project. Samen evalueren wij de inhoudelijke leerdoelen en kijken naar mogelijkheden in de toekomst. We focussen ons op het proces, het resultaat en de samenwerking. Ook hier helpen de STARS⭐ (Sterke Afspraken en Regels bij Samenwerken) om concrete doelen te behalen en (bij te) stellen. Oefening baart kunst!
EVALUATIE FASEEVALUATIE EN REFLECTIE
Vorige
Volgende
DIFFERENTIATIE
Binnen de Leskracht W&T-aanpak leren kinderen vanuit hun mogelijkheden leerstrategieën in te zetten en vaardigheden te ontwikkelen die binnen alle leergebieden van belang zijn. Met gebruik van een stappenplan, een logboek en coöperatieve werkvormen worden de kinderen gestimuleerd om vanuit motivatie aan de slag te gaan met (elkaars) talenten. Zo heeft ieder kind meer kans op succes en ruimte om zich als persoon te ontwikkelen.
De bijbehorende digitale kennisbanken zijn gevuld met informatie binnen de leergebieden van wereldoriëntatie. Om tegemoet te komen aan de verschillende leervoorkeuren van kinderen, zijn er meerdere informatiebronnen per onderwerp opgenomen: films, E-books, teksten, afbeeldingen, games, creatieve opdrachten, websites, animaties, werkbladen, beeldende vorming- en dramalessen, enzovoort.
COÖPERATIEF LEREN
Alle randvoorwaarden van coöperatief leren zijn verwerkt in de manier van werken met behulp van gedragsverwachtingen, -regels en werkvormen. Coöperatief leren is een manier van werken met het accent op samenwerken in kleine groepjes. Coöperatief leren leidt tot significant betere leerprestaties, mits er aan de randvoorwaarden wordt voldaan.
- Klassenmanagement gericht op routines met regels en afspraken
- Positieve wederzijdse afhankelijkheid en rolwisselingen
- Individuele verantwoordelijkheid en groepsverantwoordelijkheid
- Werkvormen gericht op directe interactie tussen kinderen die onderling verschillen
- Samenwerkingsvaardigheden
- Evaluatie bij het groepsproces
GROEPSOVERSTIJGEND
Steeds meer scholen kiezen voor een vorm van groeps- of klasoverstijgend werken, zoals unit-onderwijs of het werken met stamgroepen. De werkwijze van Leskracht is ontwikkeld vanuit het Jenaplanonderwijs en is hierdoor uitermate geschikt voor groepsoverstijgend werken, door:
- Schoolbrede thema’s (zie thematisch werken)
- Differentiatiemogelijkheden
- Integratie randvoorwaarden coöperatief leren
- Makkelijk schakelen tussen bouwen binnen kennisbank
- Overlapping in leerlijnen van groep 5/6
THEMATISCH WERKEN
Binnen de zes schoolbrede thema’s werken kinderen in samenhang aan de tussenleerdoelen van ‘oriëntatie op jezelf en de wereld’. Ieder schoolbreed thema kent drie subthema’s, die ieder jaar wisselen. Dit betekent dat de aangeboden leerinhouden over twee (kleuters) of drie leerjaren (midden- en bovenbouw) onderverdeeld zijn en daarmee is de Leskracht-aanpak volledig kerndoeldekkend voor wereldoriëntatie.